About Me

Friday, May 2, 2008

lovely souls

It's just so wonderful what kind and warm souls can do to you.
Lovely people can so so much to make your day!
Am feeling all jolly and smiley and giggly, perhaps it's because it's spring, a season to be chirpy and cheerful and joyful, with the lovely blooming flowers, beautiful tulips, squirrels running here and there. ahhh :) :)

Or is it just because simple things that people do that can make your day. A sweet smile from a stranger on the road, a beautiful 'Assalamualaikum' from a random sister you meet on the way to class, or in my case, a lovely and sweeeet patient or make it THREE lovely-and-sweet patients.. :) :)

Recalling the interview I had with one patient, who is about 80-years-old and just had a knee replacement; she was feeling a bit sad since she can't really get out to enjoy the spring days like she used to, she can't really see how the flowers bloom red and blue and purple, and had to resort tolooking at beautiful pictures of flower farms in the newspapers.
But yes, she's still going strong. She's all high-spirited. And when she does feel a little bit down, she said she could just feel her late husband 'sitting' on her shoulder cheering for her to :"come on, get up, don't lose faith, and it's not you to be so down". which I think is really sweet. She's going strong despite living alone and facing certain things on her own i.e. the knee surgery.

And a few other patients just made my day. Their ever so willingness to help these annoying
medical students who would ask them questions after questions, but oh, well, they seem to enjoy our company and having someone to talk to. :) :)

OK, esok nak pergi jumpa patient lagi! wish me luck!

Thursday, May 1, 2008

Remembrance of Al-Quds: Manchester

Alhamdulillah, ada kelapangan hujung minggu lepas utk menghadirkan diri dalam program Remembrance of Al Quds (anjuran MSM NW).Dan , tetibe rasa nak sangat share apa yg sy dpt dlm program ROQ tu.


Program tu adalah program sehari drpd pukul 8 pagi sampai lah 5 pm. Speaker2 yg dijemput mmg mantap2, Ustaz Maszlee was one of them, ada seorang ustaz, lecturer dari kolej di Msia (Kolej er..x sure tp kat terengganu) yg tgh buat phD abt "american foreign policy" (ada kaitan in shaping the Palestinian issue ni), Ibrahim Hewitt (President of Interpal and a revert) hmm apparently he studied in Univ of Leicester (!) dan rasanye menetap kat Leicester jgk, a doctor (Dr Asad) who went to Palestine himself utk tgk sendiri apa yang berlaku di sana, dan a FOSIS leader, Akram Awad yg sungguh bermisi dan bervisi utk menggerakkan ISOC2 dalam the palestinian cause.

Reflection saya sendiri:
Kita selalu kata kite sangat aware dengan isu ini, tapi sebenarnya banyaakk lagi yang kita tak tahu, dan sebenarnya banyaak lagi yang kita boleh buat. Bayangkan betapa banyaknya umat Islam kat dunia ni, tapi berapa kerat je yang betul2 nak tolong saudara seakidah kita di sana? teringat kata2 ustaz maszlee, bila ada org yg bertanya pada dia, "kenapa la nak sebuk2 sgt pasal palestine, baik kite tumpukan pada membina khalifah.." Ustaz maszlee jwb, dia kata ,"solve the palestinian issue first, cos the khilafah will come from there.." [cant rmmbr his exact words but lebih kurg la mksdnye begitu ] hmm..mungkin tu nak highlight betapa bumi bertuahnya Palestine tu...

Also, sy paling2 tertarik sebenarnya dgn talk daripada Dr Asad tu. (Sbb banyak gambar2 n video kot hehe). Bayangkan die ni just medical doctor biasa je, tapi disebabkan dia takut nnt Allah akan tanya dia satu hari nnt "What have you done for the Palestinian? " , maka dia sanggup menggadaikan nyawa utk ke Palestine.. nak lihat sendiri the oppression, dan kehidupan mereka di sana.


Bayangkan la, drpd tembok batu ala-apartheid Israel tu kepada 'checkpoint' mrk, penduduk Palestin mmg sengaja dipaksa hidup dlm keadaan yg miserable. Bayangkan bebudak nak pergi sekolah, tp kena tahan, tetibe balik rumah, rumah dah takde sbb kena bom, tak pun balik2 mak ayah dah takde. Makanan disekat, (tp drugs & alcohol dibenarkan masuk pulak)... Bulldozer di sana sini, nak serang balik pun dgn apa? Dengan batu? The kids are terrified!! Kenapa la dgn Zionist ni, takde perasaan kasih syg ke apa? (monolog).

Nak lalu jalanraya kat negara sendiri pun perlukan ID, mmg tak boleh guna pun kemudahan2 lain..double- standard btul.. ada sorang makcik ni kena climb up bgnn tinggi semata-mata nak keluar daripada rumah die, sbb pintu rumah die kena block dari luar... dan kesan pada peperangan pada psychology penduduk Palestin: bapa2 dah hilang harapan sbb dah hilang peranan mereka as 'the breadwinner' , kanak2 traumatized, tp guess what? the woman there masih bersemangat. .mereka yang sedang 'keep the family together' insyaAllah.. moga mereka terus diberi kekuatan...Allahuak bar!!


Tp disebalik itu, kanak2 tetap tabah nak ke sekolah, diorg ni 97% (kalau tak silap) literacy rate... bijak2 semua, dan berkesedaran utk berpendidikan. .bygkan kalau negara mrk tak berkeadaan begitu, mesti mantap ngr tu kan?

And lastly, FOSIS rep tu pulak bercerita sesuatu..mcm best pulak nak cerita kat sini, (tp panjang sikit and macam berterabur.. sorri la ye). Dia student kat Leeds, tp rupenya di Leeds tu, population Jew adalah yg ke-3 terbesar di seluruh UK. Even funds utk university tu byk juga disumbangkan oleh persatuan2 Jewish ni. Then pada satu hari, FOSIS rep ni dikecam kerana selalu berkempen pro-Palestin di univ, rupenye mmg tak boleh sbb diorg ada satu policy ni yg tak membenarkan kempen ni (obviously disokong org2 Jew ni). Tapi disebabkan semangatnya yang membara jugak, (tak kire, kena jugak kempen), FOSIS rep ni telah dicabar utk kutip petition of 1500 ppl (in just 2 days!) utk sign menyokong
kempen ini, dan the opposite party would do the same utk menghalang mrk ini.. and last skali, to make a long story short, jumlah yg dicapai takde la sampai 1500 (but almost=1400 lebih, dgn orang beratur panjang utk sign the petition ) , tp Allah tlg mereka, dan akhirnya policy univ tu dapat diubah.. Tu just nak menunjukkan sebenarnya we CAN make a change, if we REALLY2 try. So, tak boleh kata, it's impossible to do certain things...if we havent really try it...

Kesimpulan yg sy dpt, is the awareness tu perlu ada dlm diri setiap kita ttg isu ini... Even the Palestinians tu pun cakap pada Dr Asad: 'Mungkin kalau anda tak dapat tolong kami di sini sekalipun, tolonglah bercerita ttg kami kpd kwn2 anda.' They need our doa and support walaupun dari jauh... Tapi yang penting sekali ialah utk berjihad dan membantu mereka, semuanye kita lakukan kerana Allah, dan oleh itu kita sendiri perlu dekat dengan Allah, mengenaliNya, dan di sini usrah2 berperanan sangat2 penting ..bukanlah berjihad tp tak faham ertinya yang sebenar..or tak paham yg semuanya dilakukan kerana Allah semata2.. in order to seek His redha n blessings..insyaAll ah..

OK, rasa dah agak panjang ni..Maaf mengambil masa dan maaf juga jika tulisan ini tak seberapa and agak berterabur, namun sekadar nak share je.
Harap ada manfaatnya pada sesiapa... wallahualam. ..

Assalamualaikum

website menarik:
http://chestdocinpa lestine.blogspot .com/ website Dr Asad
http://uk.youtube. com/watch? v=ppAn0LNU_ V8 in 10 minutes, byk benda berlaku kat dunia ni sbnrnye... [gambaran perang dan effectnye pd kanak2]

Sunday, April 13, 2008

on Relief Missions

Just an email I was writing to my mates in a Yahoogroup..

Salams,

Since we're on this topic on relief missions,I was suddenly feeling a bit emotional bila terkenangkan the last mission in cambodia. who could have easily forgotten that poor little boy in the yellow pants near our favourite halal stall, or the other kids who would wait for us to finish our meals so that they can collect our sisa-sisa mknn for themselves to eat?


Or the warm welcome as the whole villagers came down to greet us.
or the kids who were so excited with our candy treats (sampai diriku telah ter-cakar accidentally..wuwuwu)


& I don't think I'll ever forget the feeling when we were all kena serbu from every direction by the villagers, who were soooo excited about our mobile clinic that they just tolak2 je each other (masa nak naik weighing scale and measure the height tu hehe), tak kire makcik ke pakcik ke adek ke baby pun!! wah rindunye..

ok,, i could go on and on with this but i don't think i will because that's not the real reason i'm writing here by the way.

ANyways, I was browsing the internet, and came upon the Islamic relief Website,(www.islamic-relief.com) a great website that offers information on relief works done by Muslims in poor countries eg Bangladesh, Palestine, Iraq etc.also on appeal and donations, .. etc..
They have inspiring live stories on the people in these poor countries,
galleries of the places they visited and others.

They even have this really cute game online on relief missions : Helping poor people to a better life, where you kinda drop aid to hospitals /villages etc... comel tak??! http://www.islamic-relief.com/hilal/


And finally, the famous quote from Quran :)
"Whoever saved a life, it would be as if he saved the life of all mankind" Qur'an 5:32

Of course,be reminded that we're doing all this with no other reason except with the intention to please Allah and seek His redha, as also the rest of our deeds :) [if not rugi la kite tak dpt pahala nnt!]

Thursday, April 10, 2008

not an average doctor

I don't want to be just another average doctor. In fact, I want to be an extraordinary doctor, one who is driven not just by passion to serve in the medicine field, but more than that, is driven by the intention to do things for the sake of pleasing Allah swt. I want my ambition-to seek His redha, as my ultimate goal in becoming a doctor, 'it' as the reason I'm doing what I'm doing or will be doing. I want to do everything for the sake of Him.

So, pray for me, don't let me be led astray by the worldly life, and all its wealth and the possessions . Don't let fame drive me to do things, don't let materials be my target and objective. Keep me reminded of things that matter, keep me reminded of doing things for the ummah, for their benefit, and not merely for my own. Keep me on my firm ground. You will help me there, won't you friends, and sisters?

Tuesday, April 1, 2008

monologue

at the end of the day,
it is what Allah thinks that matters the most.

Tuesday, March 4, 2008

Yearning for Allah...

Gempa Bumi

Minggu lepas, satu peristiwa sejarah telah berlaku dalam hidup saya. Saya telah mengalami peristiwa gegaran gempa bumi pertama seumur hidup! Bukannya nak memperbesarkan benda yang mungkin ada yang anggap tiada apa-apa ini, tapi sebagai ingatan untuk diri sendiri.
Mula-mula bila terasa gegaran tu, rasa mcm, 'eh, ni apa tiba-tiba bergoyang ni?' Seolah-olah ada benda kuat mcm jentera menolak dari luar rumah.

Idea lain yang timbul adalah ada sesuatu dalam almari yang bergoyang kuat dan menolak satu rumah [huuu ada apa dlm closet?].. Perasaan takde la cuak sgt memula, tapi bila in a split second tersedar segala kemungkinan yang ada, tiba-tiba perasaan jadi panik amat. Terbayang tsunami di Indonesia, orang2 di sana, tak perasan apa pun yang sedang berlaku, before they have realized what actually happened, mereka telah dibawa arus deras laut ombak. Semuanya berlaku dalam sekelip mata. Pada masa yang sama, teringat beberapa ayat dalam Al-Quran yang baru dibaca petang sebelum kejadian, yang menceritakan tentang keadaan di hari akhirat; bila gunung-gunung saling bergerak, suasana huru-hara... eikk takut tiba-tiba, dan seram sejuk.

Namun demikian, kawan-kawan yang turut berada di tempat kejadian nampak relaks je, siap gelak2 lagi hehe, nak join gelak pun ade tengok die tak berhenti gelak, tapi cepat2 mengucap dan Astaghfirullah... saat-saat genting ni. Gempa tu sekejap je, 5 saat kot, 5.3 skala ritcher, dan memang jarang berlaku di UK.

Bila reflect balik, bertanya pada diri, jika ditakdirkan sesuatu yang lebih buruk berlaku malam tu, dengan segala kemungkinan2 yang ada, bersediakah diri ini? Bersediakah untuk menghadapi mati sebenarnya? Dengan amalan yang sedikit ni, bolehkah meninggalkan dunia dengan puas hati? Pada masa itu, memang sedar segala sesuatu hanya terletak di tangan Allah, sebab dia yang Maha Kuasa. Kalau Dia nak sesuatu itu berlaku, dengan sekelip mata boleh berlaku. Manusia ni dah tak boleh nak buat apa dah time tu, walaupun sebelum tu ada yang mengaku dan perasan hebat sebab bijak mencipta teknologi itu dan ini. Sebesar-besar dan seangkuh mana kita, sebenarnya siapa lah diri kita ni? Takde kudrat sgt pun.. Bak kata Syeikh Khalid Yasin ,"Human are just 'sophisticated sperm drops'!", we are subject and subordinate to the Designer, Sustainers, Controller, a Supreme Power, i.e. Allah the Almighty.

Alhamdulillah masih diberi peluang bernafas lagi. :)